tirsdag 11. september 2007

Pedagogisk bruk av IKT i begynneropplæringen

IKT gir etter min mening unike muligheter til å tilpasse undervisningen i 1. klasse. Ved å la elevene konstruere sine egne ABCer vil de tilpasse innholdet til sitt nivå, og ABCen vil bli mer kompleks etterhvert som eleven utvikler sine ferdigheter og kunnskaper. Innholdet tilpasses også til hver enkelt elev ved at alle får velge hvilken bokstavrekkefølge de vil bruke, og hvilke begreper de eventuelt vil legge til de ulike bokstavene. Og hvem sier at begrepene bare skal stå på norsk? Finmotoriken kan trenes ved hjelp av tegneprogrammet Paint, og teknikken hjelper oss slik at vi kan lage en sammensatt tekst, med både bilde, lyd og tekst. Dette skal vi jobbe med på norsk2-studiet i Bodø.

Hva er deres erfaringer med bruk av IKT i begynneropplæringen?

6 kommentarer:

Lisa sa...

I praksis har jeg kun vært borti ulike spill på pc i 1. klasse. Jeg lurer på om noen vet hvor man kan finne disse spillene som man kan bruke i undervisningen. De må kanskje kjøpes inn?

Hege sa...

Har ikke den store erfaringen med IKT i begynneropplæringen, men kan nevne at jeg i en av mine praksisperioder fikk undervise elevene i 1. klasse i bruk av pc-spillet "Mons og Marte i regnskogen" i forbindelse med bruk av IKT i matematikkundervisningen. Mons og Marte er et program som har tatt for seg matematikk på småskoletrinnet. Det er et spill for en til to spillere. Målet er å gi hjelp til automatisering av de fire regneartene addisjon, subtraksjon, multiplikasjon og divisjon. Regneart, vanskegrad og fremrykkingstempo kunne jeg som student bestemme. Elevene styrte spillet ved hjelp av tastatur og mus. Elevene synes dette spillet var morsomt og de lærte fort. Selv syntes jeg det var artig å se gløden i ansiktet til elevene for hver gang de fikk rett svar og kunne fortsette videre i spillet. En morsom og interesant opplevelse.

Anita sa...

Etter at vi fikk gjennomgang ang. bruk av ABC på pclabben, så jeg hvor uendelig mange muligheter og utfordringer en kan gi elevene i begynneropplæringen. Ikke bare med tanke på lese- og skriveutviklingen, men også som du nevner; opptrening av finmotorikken.
Jeg har på lik linje med Hege vært med å bruke pc- spillet "Mons og Marte i regnskogen" forøvrig et meget popolært spill blandt elevene. Jeg brukt dette som en av stasjonene i stasjonsundervisning i 2.klasse. Etter at jeg selv har fått prøvd meg på bruk av ABC på pcen ser jeg at dette kan bli et alternativ og bruke. Jeg vil prøve det ut i stasjonsundervisningen, med tanke på variasjon og ny læring innenfor IKT.

Bente sa...

Jeg har jobbet med elever i andre klasse som slet med norskundervisningen. De hadde problemer med å skille mellom d, b og p. Vi brukte drillpro med tilrettelegging og ordlek. De fleste skolene har ulike programmer innenfor norsk. I Narvik skolene brukes drillpro og de programmene som følger med Linux. Linux er et gratis program som kan lastes ned fra internett, der man også finner OpenOffice som er et program med regneark, skriveprogram, powerpoint+++.

Kine Mari sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.
Kine Mari sa...

Skolen jeg er vikar ved har en helt drøss med pedagogiske spill og programmer som elevene benytter seg av fra 1. trinn. Helt til jeg selv fikk se i praksis hvordan programmene fungerte var jeg skeptisk til at elevene skulle "spille" på data også i skoletiden. Igår var jeg vikar ved 1,2 og 3 trinn og hadde stasjonsundervisning med dem. Dene ene stasjonen var data. Det var helt utrolig å se på de små kroppene som hadde full kontroll både med det tekniske og med innholdet. Jeg tror utvilsomt at dersom programmene benyttes på rette måten så vil elevene ha svært stort utbytte av dem!

Jeg er ikke sikker, men tror jeg har hørt at skolen må kjøpe inn programmene/spillene, ellers gjør de noe ulovlig. Offentlige institusjoner kan vel ikke benytte seg av piratkopier...